خواص قهوه

در مورد خواص قهوه تلخ و مزایای نوشیدن آن چه می دانید؟

خستگی روزهای پرکار را هیچ چیز مثل قهوه نمی‌تواند از ذهن و تن بیرون کند. اما خواص قهوه تلخ تنها به کم کردن خستگی و بالا بردن تمرکز محدود نمی‌شود. از آنجایی که تاکنون پژوهش‌هایی بسیاری در رابطه با خواص و فواید نوشیدن قهوه انجام شده، لذا محققان دیگر تردیدی ندارند که این دانه های تیره رنگ، می‌توانند به حفظ سلامت مصرف کنندگان خود کمک ویژه ای نمایند.

 

معرفی قهوه تلخ

قهوه تلخ در واقع همان قهوه معمولی است که بدون اضافه کردن شیر و شکر مصرف می شود. مصرف قهوه عادت بسیاری از مردم جهان می باشد، به طوری که امروزه غالب افراد ، قهوه را برای مواردی از قبیل رفع خستگی ذهنی، کسب انرژی لازم برای انجام امور روزانه، هوشیاری بیشتر و فعالیت کارآمد سلول‌های مغزی، مورد استفاده قرار می دهند.

دانه های قهوه حاوی مقادیر فراوانی ترکیباتی آنتی اکسیدانی، کافئین، ویتامین های گروه B، عناصری همچون منگنز، پتاسیم، منیزیم، فسفر و هزاران ماده مغذی دیگر بوده که هر کدام از آنها دارای خواص و فواید منحصر به فرد خود می باشد. این موضوع موجب شده است تا عده کثیری از افراد علاقمند باشند قهوه را جزو نوشیدنی های روزانه و دائمی خود قرار دهند. عطر بی نظیر و طعم دلچسب قهوه می تواند هر فردی را دچار یک نوع اعتیاد لذت بخش به این نوشیدنی نماید.

 

خواص و فواید نوشیدن قهوه تلخ

عموم افراد قهوه تلخ را صرفا جهت رسیدن به خواص فوری آن، یعنی افزایش تمرکز، هوشیاری و نشاط آوری مصرف می کنند، اما جالب است بدانید که این نوشیدنی تنها دارای این مزایا نبوده و خواص و فواید دیگری را هم شامل می شود. در ادامه به برخی از مهمترین فواید مصرف قهوه تلخ می پردازیم .

  • حفاظت از مغز در برابر بیماری های شایعی همچون آلزایمر و پارکینسون

آیا می دانستید کسانی که قهوه می نوشند، تا 65 درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به جنون و آلزایمر هستند ؟ بیماری آلزایمر، نخستین بیماری مرتبط با اختلال عملکرد مغز و سیستم عصبی در دنیا بوده و از جمله دلایل اصلی ابتلا به زوال عقل محسوب می شود. لذا این فایده قهوه بسیار مهم و قابل توجه برای بزرگسالان و کهنسالان خواهد بود.

نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه در تقویت و بهبود تمرکز و حافظه کوتاه مدت بسیار تاثیرگذار است. افزون بر بیماری آلزایمر ، مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون ، که به عنوان دومین اختلال مغزی بدون درمان در دنیا شناخته می شود ، را نیز بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

  • تاثیر نوشیدن قهوه تلخ بر فشار خون

برخی از افراد بر این باورند که کافئین موجود در قهوه می تواند سبب افزایش فشار خون شود. این ادعا درست است اما باید بدانید که میزان افزایش فشار خون بسیار کم بوده ( چیزی در حدود 3-4 میلیمتر جیوه ) و معمولا با گذشت زمان هم برطرف می شود.

مطالعات انجام شده در این مورد بیانگر این موضوع است که نوشیدن قهوه تلخ می تواند تا 20 درصد خطر بروز سکته مغزی و ابتلا به بیماری های قلبی چون حملات قلبی، فشار خون، نارسایی قلبی و .. ، را کاهش دهد. ضمن اینکه قهوه با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود سبب آزاد سازی رادیکال های آزاد شده و با بازسازی سلول های تخریب شده قادر است انواع آسیب های مغزی، سرطان ، مشکلات عضلانی و در کل ضعف سیستم ایمنی را بهبود ببخشد.

  • لاغری و کاهش وزن؛ از اثرات مصرف منظم قهوه تلخ

همانطور که می دانید این روزها چاقی به عنوان معضلی دست و پا گیر در راه رسیدن به تناسب محسوب شده و می تواند تاثیر منفی در ظاهر افراد و میزان اعتماد به نفسشان بگذارد. پس اگر شما هم به دنبال یک نوشیدنی مغذی هستید که قادر باشد جلوی اضافه وزن را بگیرد و حتی منجر به کاهش وزن هم بشود، نوشیدن منظم قهوه تلخ را به شما پیشنهاد می کنیم.

افزون بر اینها قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم می‌باشد که این مواد معدنی در تنظیم سطح قند خون، استفاده صحیح بدن از انسولین، کاهش ولع مصرف شیرینی و تنقلات تاثیر مثبتی دارند. در نتیجه مصرف منظم قهوه می تواند سبب کاهش اشتها شود.

نوشیدن قهوه یا نسکافه بدون شکر با افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن ، عملکرد فیزیکی را به طور میانگین ۱۲-۱۱ درصد، بالا می برد. پس، منطقی است نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه و شروع روز کاری یا فعالیت های ورزشی، یک فنجان قهوه‌ی غلیظ‌ نوش جان کنید.

 

خرید اینترنتی قهوه از فروشگاه قهوه سان راپ. بزرگترین فروشگاه محصولات نسپرسو شامل انواع قهوه ساز های نسپرسو و کپسول قهوه نسپرسو در طعم های مختلف.

 

  • پاکسازی و سم زدایی از کبد با مصرف قهوه تلخ

کبد یکی از حیاتی ترین ارگان های بدن می باشد که وظایف خطیری را بر عهده دارد. این عضو مهم نسبت به دریافت بیش از اندازه دو چیز حساس است : الکل و فروکتوز ( یا همان قند )

در رابطه با کبد چندین بیماری رایج وجود دارد که هپاتیت، سرطان کبد و کبد چرب از جمله آنها است. این بیماری ها قادرند عملکرد کبد را بطرز بدی به چالش بکشند و منجر به بروز حالتی در کبد شوند که امروزه با نام سیروز کبدی شناخته می شود. این بیماری سبب می شود تا کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده گردد.

افرادی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، تا 80 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها بوده و همچنین در عمل سم زدایی ( که جزو وظایف اصلی کبد به شمار می رود ) کمک حال کبد خواهند شد. پس اگر نوشیدن قهوه جزء علایق‌تان است به شما تبریک می‌گوییم.

  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2

بیماری دیابت نوع 2 را می توان از مشکلات رایج و در حال گسترشی دانست که جوامع مدرن را درگیر خود نموده است، به طوری که در عرض چندین دهه تعداد مبتلایان به این بیماری 10 برابر شده و به چیزی حدود 300 میلیون نفر در سراسر دنیا رسیده است.

دیابت نوع 2 به دنبال مقاومت بدن به انسولین یا کاهش توانایی تولید انسولین در بدن ایجاد می شود ،  با این همه ابتلا به این بیماری در بین کسانی که قهوه تلخ می نوشند، به طرز اعجاب آوری پایین است. پس از انجام تحقیقاتی در این زمینه مشخص شد که کسانی که قهوه می نوشند، بین 23 تا 50 درصد کمتر از دیگران شانس ابتلا به این بیماری را دارند.

  • تاثیر قهوه تلخ بر سلامت جسمانی زنان

تحقیقات روی 83 هزار زن نشان می دهد، خطر ابتلا به سکته مغزی در زنانى که در هفته 5 تا 7 فنجان قهوه می نوشند، در مقایسه با زنانى که تنها یک فنجان قهوه تلخ در ماه می نوشند، حدود 12 درصد کاهش می یابد.

با اینکه مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری اصلا خوب نیست ، اما دریافت مقدار متعادلی از کافئین در طول روز می تواند احتمال بروز سرطان تخمدان پس از زایمان را به شدت کاهش دهد.

جالب است بدانید که خطر گسترش سرطان رحم در بین زنانی که روزانه دو فنجان و یا بیشتر قهوه می نوشند، در مقایسه با زنانی که یک تا دو فنجان قهوه در هفته می نوشند تا 50 درصد کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *